srijeda, 19. rujna 2012.

Zeleni ajvar ili namaz/salata/maliđano od patlidžana i paprike

Ovaj namaz/salatu obožavam i pravim ga obavezno u ovo doba godine.
Oduvijek mi je to zeleni ajvar a znam da ajvar zapravo nije, zato sam pitala moje drage prije znaju li one za kakav konkretniji naziv i one su mi rekle - pa to ti je malidjano! Olja i Ana, hvala vam :)






Prvi put sam jela maliđano, jelte ;), još kao klinka, kod strica i strine koji su jedno vrijeme, tih davnih godina, živjeli u Skoplju.
Strina nam je tada pripremala prefina jela tradicionalne makedonske kuhinje, sjećam se raznih složenaca, musaka, punjenog povrća...sve je zbilja bilo za prste polizati.

I, što je taj maliđano? Namaz? Salata?
Malidjano može biti i namaz i salata.
Kao namaz meni je idealan ovako kako sam danas ovdje prezentirala - uz sir i topli, prepečeni kruh s maslacem.
Kao salata sjajno paše uz razna pečenja (topla i hladna).




Ovo je jako odokativan recept, čak i u mojoj tekici, gdje je sve dosta precizno i nadugačko zapisano, uz zeleni ajvar piše tek par natuknica tipa - patlidžan i paprike ispeci, oguli, nasjeckaj, začini i ohladi.
Ja ću ovdje biti tek malo određenija ;)

Potrebno je:


  • 1 kg patlidžana
  • 2 kg paprike babure 
  • 5-6 režnjeva češnjaka
  • 1 vezica peršinovog lista
  • oko 1/2 dl ulja (maslinovog ili suncokretovog)
  • ocat
  • sol



  1. Patlidžane i paprike operite i posušite. Svaki patlidžan prije pečenja na nekoliko mjesta probodite nožem (da tijekom pečenja ne puknu).
  2. Pleh za pečenje obložite papirom za pečenje ili alu-folijom, posložite patlidžane i paprike i ispecite ih.
  3. Pečeno povrće stavite u veliku posudu s poklopcem i ostavite poklopljeno barem sat vremena (tako će se kožica lakše guliti).
  4. Ogulite, očistite od sjemenki i ostavite da se cijedi.
  5. Patlidžane i paprike usitnite (ja ih na velikoj kuhinjskoj dasci izrežem nožem na sitne komadiće, vjerujem da bi bilo ok i kratko usitniti u blenderu)  pa dodajte usitnjeni češnjak i peršinov list a zatim ulje, ocat i sol. Promiješajte (isprobajte i po potrebi još začinite) i stavite u hladnjak da se dobro ohladi. Najfiniji je kada malo odstoji i svi se okusi sjedine.



Ovako pripremljeni maliđano možete čuvati nekoliko dana u hladnjaku.Jako je fin i uz dodatak mljevenih oraha ili badema a možete ga i zaljutiti kojom ljutom papričicom.


U potrazi za nazivom saznala sam da postoji 101 varijacija na temu, ovo je ona koju ja pamtim i pravim.



Patlidžane i paprike možete ispeći i na roštilju, gradelama, to je još bolja opcija ;))

Broj komentara: 14:

  1. Ja najviše volim septembarsku pijacu., Tada ima svega, osim što je paradajz na izmaku. Novo povrće stiže, jste skuplj a onog od leta još ima. Ovo je savršenstvo u teglici.

    OdgovoriIzbriši
  2. Maliđano, za koji prvu put čujem , mi je odličan ! Uglavnom se držim slatke zimnice, ali ovo mi djeluje predobro da bih propustila barem malo ga pripremiti. Degustacija na tvoj način mi je baš primamnjiva.

    OdgovoriIzbriši
  3. o, ovo je fantastično, ako skupim još koju papriku i malancan ide na isprobavanje

    OdgovoriIzbriši
  4. izvrsno, nešto slično je moja mama radila, ali prvi put čujem za ovaj naziv, zgodno :)

    OdgovoriIzbriši
  5. Predivno! Obožavam ta fina makedonska jela i mirise iz njihove kuhinje.

    OdgovoriIzbriši
  6. Meni je novitet i naziv i ovo što se nalazi u teglici, ali rado bih probala, zvuči odlično

    OdgovoriIzbriši
  7. ni meni naziv do prije par dana nije puno značio.
    vidim da na netu ima dosta različitih jela pod tim nazivom, uglavnom, neka se rade na foru ovoga kao što ja pravim a neki se još nakon sjeckanja vraćaju na vatru i ukuhavaju pa nalijevaju u teglice, kao ajvar.

    ispravila sam u receptu količinu ulja, mada i ulje i ocat dodajem u nekoliko navrata, odokativno, 1 dl bi ipak bilo previše ;)

    OdgovoriIzbriši
  8. nije mi poznat naziv, a ni općenito mislim da ovakvo nešto nisam probala, bilo bi zanimljivo probati zvuči zanimljivo

    OdgovoriIzbriši
  9. ooo, ovo ti izgleda odicno i drago mi je da si ipak dosla do imena :)

    OdgovoriIzbriši
  10. Obožavam, namaz, salata, prilog, prekrasno.

    OdgovoriIzbriši
  11. baš simpa ime:):)
    jako mi se sviđa! koliko se dobije od navedene količine namirnica?
    Baš imam i paprike i patlidžana u fridžu, ne baš toliko al nama bi bila dovoljna jedna teglica.

    OdgovoriIzbriši
  12. Ovo je divno, samo sto nije malidjano. Ovoj je neka vrsta pindzura. Malidzano je namaz/salata od plavog patlidzana i cesnjaka. Pozdrav iz Makedonija

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Hvala ti na komentaru :) Znam da ima puno varijacija na temu, zato sam se odmah malo ogradila ;)i tražila pomoć sa strane.
      Pozdrav!

      Izbriši
  13. Mmm ovo mi izgleda jako fino a i po ostalim komentarima da vrijedi probati! Morat ću napraviti! Jako volim jesti povrće, moglo bi se reći u svim načinima pripreme! Hvala na receptu

    OdgovoriIzbriši