subota, 16. ožujka 2013.

Salenjaci






Ovo su tradicionalni slavonski kolači od sala a filuju se domaćim pekmezom, makom ili orasima.
Za one koji ih nikada nisu jeli, ovo je tijesto slično lisnatom a kolači su prefini.
Nekada su ih (a moja mama još uvijek), uz krofne, obavezno snaše pravile na svinjokoljama.


Salenjaci me vraćaju u djetinjstvo, mirišu na zimu i na Slavoniju <3







Potrebno je:
  • 500 g brašna
  • 2 žumanjka
  • 2,5 dl toplog mlijeka
  • malo soli
  • 1 kocka svježeg kvasca (40 g)
  • 1 žlica šećera
  • malo toplog mlijeka
  • 200-300 g mljevenog sala
  •  100 g oštrog brašna
  • pekmez (domaći, od šljiva ili marelica)
  •  šećer u prahu




Ovo je specifičan, tradicionalni način motanja salenjaka u županjskom kraju, odnosno u tom dijelu Slavonije.





  1. U toplo mlijeko dodati šećer i razmrvljeni kvasac, ostaviti 10ak minuta.
  2. Prosijati brašno, dodati malo soli, žumanjke, pripremljeni kvasac i vodu. Umijesiti glatko tijesto, po potrebi dodavati još malo brašna ("lupati" kuhačom dok se ne pojave mjehurići, ili dugo miješati mikserom pomoću nastavka za tijesta). Ostaviti na toplom mjestu da se diže.
  3. Tepsiju obložiti papirom za pečenje.
  4. Dignuto tijesto izručiti na brašnom posutu plohu i tanko razvaljati u pravokutnik.
  5. U mljeveno salo utrljati brašno (100 g), umijesiti da se sjedini pa isto tanko razvaljati.
  6. Na 2/3 tijesta staviti pripremljeno salo, desnu (praznu) trećinu preklopiti prema sredini a zatim i lijevu. Pokriti krpom i ostaviti da odstoji nekih 20 minuta.
  7. Razvaljati i ponoviti preklapanja i opet ostaviti 20 minuta.
  8. Sve ponoviti i treći put.
  9. Kada se tijesto opet diglo, razvaljati ga i izrezati na kvadratiće, na svaki staviti malo pekmeza, zamotati salenjake i složiti ih u tepsiju.
  10. Staviti u zagrijanu pećnicu i peći na 200°C dok ne porumene.
  11. Ohladiti i posuti šećerom u prahu.




Po stazi koja poljem vodi,
Dalekoj đermi žena hodi,
I pjeva za sebe, na putu,
Pjesmu široku, otegnutu,
Ko ova zemlja što je rodi.
D. Cesarić



4 komentara:

  1. Prekrasni su i divno se listaju, pravi domaci salenjaci, a narocito mi je zanimljivo sto su u obliku srca, probacu da ih sledeci put napravim tako!:)))

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Hvala ti :)
      Ja oduvijek znam za ovakve salenjake, zapravo, dugo sam mislila da se jedino tako i prave ;) a taj način motanja specifičan je baš za dio Slavonije gdje sam odrasla, tek kasnije sam vidjela da ih se mota i kao kiflice, preklapa kao "knjigu"... :))

      Izbriši
  2. baš bi rado zagrizla u ove tople salenjake!!
    podsjećaju me na djetinjstvo

    OdgovoriIzbriši